Dużo się teraz mówi o konsumpcjonizmie, czyli kupowaniu rzeczy ponad miarę bez wyraźnej potrzeby. Niektórzy więc, jak Paco Underhill, zadają sobie pytanie “Dlaczego kupujemy”? Postaramy się dzisiaj odpowiedzieć na to pytanie.
Co mówi ekspert?
Przywołany we wstępie Paco Underhill, napisał książkę, w której umieścił wiele badań wykonanych przez siebie i swój zespół. Opierają się oni głównie na obserwacji zachowań klientów w sklepach detalicznych i punktach obsługi jak kawiarnie, restauracje, czy fast food.
Na ich podstawie naukowiec dowodzi, że nasze zachowanie podczas zakupów jest jak najbardziej przewidywalne i nie jest to wiedza objawiona.
Osoby pracujące w handlu od lat wiedzą bowiem jak wpływać na nasze decyzje, tak by osiągnąć większą korzyść. Rzeczy takie jak aranżacja sali, jakość i forma obsługi, rozmieszczenie towarów, ich ułożenie na półce, zastosowanie koloru etykiet i banerów reklamowych… To wszystko wcale nie jest przypadkowe i ma wpływ na nasze zakupy.
Co na nas wpływa podczas zakupów?
Wchodząc do sklepu pewnie nie zastanawiasz się, jakie kolory ma logo sklepu, co one oznaczają i jak na ciebie to wpływa. Nie mniej jednak twój mózg już takie rzeczy odbiera podświadomie. Reaguje w specyficzny sposób na pewne kolory.
Tak więc czerwony od razu rzuca się nam w oczy i kojarzy z żywiołowością, energią, a na skutek często wykorzystywania go na promocjach – właśnie z niskimi cenami.
Zieleń to natura, ekologiczność i zdrowie, podobnie biały. Niebieski to kolor mało apetyczny, jednak świetnie sprawdza się na farmaceutykach lub jako kolor symbolizujący stabilność i bezpieczeństwo – na przykład finansowe. Czarny to niby kolor żałoby, jednak także elegancji, szyku, klasyki i jest kojarzony z rozwojem technologicznym. Kolory pastelowe często oznaczają rzeczy delikatniejsze, bio, lub przeznaczone dla wrażliwych cer w przypadku kosmetyków. Mocniejsze, neonowe kolory to zazwyczaj witryny sklepów z ubraniami, AGD i RTV albo neony klubów i restauracji.
Obecnie wiele rzeczy ma przypisany do siebie kolor, a skojarzenia z tym kolorem determinują często, czy go kupimy, czy nie.
Druga kwestia to ułożenie rzeczy w sklepach . W większych supermarketach, czy sklepach prowadzonych przez osoby doświadczone produkty nigdy nie są ułożone przypadkowo. Wszystko jest ułożone tak, by na linii naszego wzroku były produkty droższe, atrakcyjnie wyglądające i przyciągające wzrok. Wszystkie zachęcające do zakupu, nawet jeśli ich nie potrzebujemy.
Za to na niższych półkach będą tańsze produkty, których nie zauważamy. I to wcale nie dlatego, że nie są dobre. Tylko dlatego, że ich wysoka sprzedaż się nie opłaca sklepowi.dlaczego kupujemy
Najnowsze komentarze